torsdag 31 juli 2014

Grundlösa anklagelser om antisemitism skadar judendomen.

Det står väl bekant för de flesta som valt att läsa min blogg att jag har blivit hårt åtgången i media senaste veckorna, med anklagelser om respektlöshet och även i vissa fall antisemitism framförda både av reportrar, politiker och olika judiska organisationer.

Jag vill bemöta detta och börjar med att ge en kort sammanfattning av skeendet.

Den 8/7 under början av Ramadan startar ett överfall på Gaza från Israels sida, med den något ihåliga förevändningen att hämnas tre israeliska ungdomar som funnits döda efter en påstådd kidnappning från Hamas.

Det står snabbt klart att den israeliska insatsen innehåller stora mått av övervåld, men medan protester ekar världen  över präglas de svenska politiska reaktionerna av en stor flathet. Carl Bildt säger i sitt första uttalande att han ingenting kan göra mot Israels övervåld, bara vädja, för att ett par dagar senare kommentera att Hamas raketbeskjutningar av Tel Avivs flygplats är "helt oacceptabla".Stefan Lövfen kommer med en facebookkommentar om att det finns "två sidor i konflikten" vilken även den uppfattas lam av flertalet kommentatorer.

Det palestinska folket attackeras och mördas åter urskillningslöst utan att någon svensk politiker vågar ta bladet från munnen och kritisera Israels övervåld.

I det läget drabbas jag liksom många andra av vrede och desperation och skriver arga kommentarer om situationen på nätet. Jag är en fritidspolitiker utan politiska uppdrag men med en plats på en valbarlista. Tanken att mina privata skriverier skulle kunna tolkas som offentliga uttalanden för mitt parti kan jag inte förespegla mig.

Men någon som ser mina kommentarer och känner till min partitillhörighet väljer att lyfta några av dem och skicka dem till Borås tidning, varefter den stora mediacirkusen drar igång med uppringningar från press och radio där jag ombes att förklara och försvara mina uttalanden.

Jag vill här inte göra någon fullkomlig vitbok runt dessa skriverier, utan väljer att lyfta en aspekt av dem, påståenden och insinuationer om antisemitism från media och olika sociala forum. Var och en kan skriva dumheter och välja starka ord i upprördhet, men i Israelfrågan är det extra känsligt då anklagelser om antisemitism raskt följer på kritiska yttranden. I det här fallet var det generalsekreteraren på Judiska Ungdomsförbundet, Petra Kahn Nord, mig veterligen inte medlem i miljöpartiet, som valde att starta en namninsamling från Facebook för att få mig utesluten ur miljöpartiet, och efter att ha fått drygt 300 namnunderskrifter skickade de ett brev till Miljöpartiets styrelse, vilka om det jag skrev ansåg att "Det är uttalande, och ett språkbruk som Miljöpartiet starkt tar avstånd ifrån." Detta är summan av den kritik miljöpartiet riktade mot mig i sitt svar, resten av brevet innehöll en uppräkning av vad miljöpartiet står för i frågan.

Låt oss då ta en närmare titt på vilka uttalanden det var som Petra Kahn Nord upprörde sig över och som Miljöpartiet tog avstånd från. Jag citerar Petra:


Att kalla israel för sinnessjukt och därefter uppmana till en ”skyndsam och fredlig nedmontering av staten Israel” är otvivelaktigt odemokratiskt. Detta uttalande visar på en onyanserad och vinklad världsuppfattning. Vi har svårt att se hur detta uttalande på något vis kan förenas med partiets grundläggande värderingar och demokratiska principer.

Hur två uttalanden om synen på ett annat lands kvaliteter kan anses odemokratiska förstår jag inte, till demokratin hör ju yttrandefriheten som en central ingrediens, men det kanske Petra kan få möjlighet att utveckla vid något senare tillfälle. Petra nämner inte ordet antisemitism i sin skrivelse, men kommentatorer runt om i pressen och även inom den lokala Herrljungapolitiken har varit ute och fiskat i dessa vatten. Därför tänkte jag granska vari den eventuella antisemitism som skulle kunna skapa upprördhet med dessa meddelanden består.

Först kommentaren om att Israel är en sinnessjuk nation. Detta är en direkt översättning av den amerikanske judiske mellanösternkännaren och författaren dr Norman Finkelsteins uttalande "Israel Is A Lunatic State" som kommentar på attacken mot Ship to Gaza, med hänvisning till ett tidigare uttalande från företrädare för Israel  "We are capable to act like a lunatic state and mad dogs"  Finkelstein har därefter utvecklat sitt uttalande genom att hänvisa till Israels pågående aggressiva beteende som en kronisk krigspsykos, samt räknat upp olika förbrytelser mot internationell rätt angående behandlingen av de ockuperade områdena, bla ett konstaterande ur Goldstonerapporten att Israels agerande främst var ute efter att "Bestraffa, förnedra och terrorisera" den palestinska befolkningen. Finkelsteins uttalanden om Israels vansinne är lätt sökbara på Youtube, med intervjuer i både amerikans, brittisk och rysk TV. Han kan även läsas via sin hemsida.

Finkelstein förklarar begreppet "Israel Is A Lunatic State"

Finkelstein är själv av judisk härkomst och fick större delen av sin släkt utraderad i nazistiska koncentrationsläger. Han är ovillig att trycka på detta , men brukar ta fram det som "the Holocaust Card" när han blir kritiserad över antisemitisk eller för att såra judiska lyssnare. Jag respekterar inte detta längre säger Norman Finkelstein. "Den läxa som mina föräldrar lärde mig angående mänskligt förtryck har fått mig att engagera mig för palestinierna och de borde ni med göra". Låt oss ha denna information om honom i bakhuvudet tills det att det är dags att dra slutklämmen.

The Holocaust Card och tillbakavisandet av anklagelser om antisemitism

Det andra uttalandet, vilket jag kör som ett stående mantra i hundratalet inlägg överallt i mina dialoger om Israel kommer från den ortodoxa , judiska organisationen Neturei Karta, framför allt framfört av den mycket talföre Rabbi Dovid Yisroel Weiss, vilken jag har föreslagit den miljöpartistiske riksdagsmannen Mats Pertoft att nominera till Nobels Fredspris. Uttalandet är:

We pray to God every day for the speedy and peaceful dismantlement of the Zionist state of Israel"


Detta är alltså en bön från en ortodox judisk organisation som anser att staten Israel är en nationalistisk stöld av det judiska folkets identitet och vilka anser att sionismen och staten Israel idag är ORSAKEN till problemen för judarna i Mellanöstern och övriga världen, inte lösningen på den. De arbetar för solidaritet med palestinierna och fredsprocesser i Israel och har även rönt internationellt uppseende och mycket kritik för att ta kontakt med muslimska företrädare i både Palestina och Iran.

Neturei Karta förklarar sin antisionism

Neturei Kartas analys är klar - sionismen skadar det judiska folket och anklagelser om antisemitism till de som kritiserar Israels utrikespolitik skadar judarna ännu mer, eftersom detta gör en identifikation mellan staten Israel och judendomens intressen. Det vore med min uttolkning som att göra en sammanblandning mellan svenskarnas och sverigedemokraternas intressen. Sverigedemokraterna är ett nationalistiskt parti med svenskhet som grund för sin chauvinism medan Israel är en sionistisk nation med judendomen som grund för sin chauvinism. Inte så konstigt kanske att Israel och Sverigedemokraterna är så goda vänner.

Så, enligt  judiska religiösa organisationer och judiska mellanösternkännare själva är Israel en vansinnig nation som har stulit den judiska identiteten medan stämplandet av kritik mot Israel är en av de främsta orsakerna till att antisemitiska stämningar sprider sig. Om man nu blir stämplad som antisemit genom att föra fram dessa judars synpunkter, vilka möjligheter har då det judiska folket att föra fram sina synpunkter utan att själva bli stämplade som antisemiter?

Jag känner stor medkänsla i hjärtat för det palestinska folket, men det som får mig att vilja sticka ut näsan och även riskera nacken genom kontroversiella formuleringar i Israelfrågan är en oerhörd respekt och beundran för de antisionistiska ortodoxa judiska rabbiner och analytiker som med näbbar och klor försöker slita loss judendomen ur den militanta sionismens klor, för att därigenom rädda det judiska folkets anseende och återskapa möjligheten för en fredlig , mångkulturell utveckling i Mellanöstern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar